Down Under

Lieve mensen,

Hier zijn weweer. We zijn alweer bijna aan het einde van Australie, dus nog even een laatste verhaal met onze avonturen van down under. Inmiddels weer helemaal genezen van de muggenbulten, dus helemaal gezond. Want ja ouders, ook hier in het verre, verre Australie kun je net als in Nederland groenten en fruit kopen =)Gister hebben we dan ook lekker bloemkool met gekookte aardappeltjes gegeten en een lekker biefstukje voor meneer.

Enfin, na Katoomba hebben we onze reis voortgezet met een campervan. Deze campervan hebben we geregeld via het zogenaamde ‘car relocation' systeem. Weten jullie het nog uit ons vorige verhaal? Auto's/ campers die gehuurd worden, worden vaak in een andere plaats afgezet dan waar het verhuurbedrijf gevestigd is. Andere reizigers kunnen dan voor zo'n 5$ per dag de camper terugbrengen naar het verhuurbedrijf. Wij brachten de camper van Sydney naar Brisbane in 3 dagen. Op de weg naar Brisbane zaten nog een aantal plekken die we wilden zien, zoals Seal Rock (zeehonden rots), Ballina (waar ze dolfijnen hebben), Byron Bay en Surfers Paradise. Helaas regende het al vanaf het moment dat we de camper op hebben gehaald, maar dat mocht de pret niet drukken.

Saar had de kaart ter beschikking en Jordi reed. Jullie raden het al.. Mannen en vrouwen moeten niet samen in een camper! Saar stuurde Jordi midden in het centrum van Sydney (erg belangrijk detail) direct al de verkeerde kant op. Jordi was echter vergevingsgezind en keerde (rustig?!) zijn camper om en zocht zijn weg naar de snelweg! Highway to hell? Nee hoor, het was een mooie, gezellige route.

Door de regen hebben we geen zeehonden kunnen spotten op Seal Rock. Daarna nog een aantal erg mooie omwegen genomen langs de kust en geslapen ergens in een woonwijk. De volgende dag door naar Ballina waar we dolfijnen wilden zien! Maar helaas, de weergoden waren ons niet gunstig gezind en de dolfijnen lieten zich niet zien. Door naar Byron Bay waar we echt naar de ‘Cheeky Monkeys' moesten. Zowel van Rob als van Bart als van Lucinda zou dat echt the place to be zijn in Byron Bay. Kennelijk waren wij er een verkeerde dag, want behalve het gezellige meubilair, was er weinig. Helaas hadden we geen tijd om een dag extra hier te spenderen, maar het zag eruit als een heel gezellig badplaatsje! Byron Bay is trouwens het meest oostelijke stukje van Australie. Deze dag stond toch wel in het teken van ruzies om niks. Echt van die man-en-vrouw-in-de-auto-ruzies. Heerlijk!

De volgende ochtend 6 uur op, omdat we terug wilden naar Ballina voor de dolfijnen. In de ochtend zou je volgens locals de grootste kans hebben om ze te spotten. Maar helaas. Geen succes. Door naar Surfers Paradise om daar lekker te ontbijten. Wederom een leuke badplaats, beetje het Salou van Australie.

In Brisbane dan na drie dagen onze camper ingeleverd en vervolgens een stukje terug gereisd naar Burleigh Heads aan de Gold Coast, om opgevangen te worden door familie van Janna: Jan en Karen. Eenmaal aangekomen klikte het eigenlijk al meteen. Thuis kennis gemaakt met Kate (7) en Joshua (4), twee heerlijk drukke kindertjes, die Jordi wel even een weekje bezig zouden houden. Daarnaast waren Jude en Jody, twee kleine, megadrukke hondjes ook elke dag gezellig van de partij. Jude vond het nodig om Jordi zn oordopjes en Saar d'r sokken aan diggelen te bijten en was op een ochtend zo blij om Jordi te zien dat hij zo over z'n benen heen pieste. Arme pispaal. ‘s Nachts werden we vergezeld door Olly en Prince, de katten die lekker met ons wilden spelen. Tante Tilly (de moeder van Jan) woonde in een huisje naast Jan en Karen die Jan voor haar gebouwd heeft. Wat een fantstische familie. Maar hoe kan het ook anders he?!

De eerste ochtend zijn we om 5 uur opgestaan om met Jan te gaan zeevissen. Misschien zouden we dan nu dolfijnen gaan zien. Sharon had al gauw spijt van haar besluit om mee te gaan zeevissen, want de zee was ruig (in de zin van: we moesten ons goed vasthouden en zelfs Jan was een beetje bang voor de enorme golven). We moesten vanuit een baai door de branding de zee op. En de branding is niet de branding zoals die in Nederland is. Daarna op zee werden de de golven er niet minder op en Saar voedde de vissen die Jordi later ving. Vier in totaal. Bijtijds weer terug, want Saar zag 6 kleuren. Geen dolfijnen gezien, wel een pelikaan gevoerd! ‘s Middags gezellig naar het strand met z'n allen en ‘s avonds heerlijk in de jacuzzi gezeten. =)

In het weekend zijn Jan en Karen een dagje weg geweest voor pasen met de kids en zijn wij gezellig met Tilly wat stranden gaan bekijken, heerlijk. Hele mooie strandwandelingen gemaakt en in Currumbon regenboog lorakietjes gevoerd. Erg leuk, de vogels komen op je hoofd, schouders en armen zitten. Verder zijn we nog naar Danger Point geweest, waar je een mooi uitkijkpunt hebt en veel mensen ziet surfen in enorme golven.

Na het weekend weer met z'n allen naar het strand geweest en twee surfboards van Jan geleend. Helaas was de stroming zo sterk dat het peddelen een uur duurde voordat je met een goede golf mee kon gaan. Dit leidde voor Saar dat ze flinke spierpijn had, zonder te surfen en Adonis Jansen heeft zich met zijn enorme spiermassa tegen de stroming in weten te werken en heeft weliswaar 2 keer 3 seconden op zijn board weten te staan!

Als afsluiter Kate en Joshua mee naar de bioscoop genomen, naar de film 'How to train your dragon'. Leuke kinderfilm, Joshua zat de hele tijd met zn vingers in z'n oren omdat het geluid te hard stond en Kate vond het gezelliger om met Saar te klessebessen. Al met al was het wel super gezellig met deze fantastisch leuke, lieve kids.

Toen door naar Brisbane. Het was erg moeilijk om weg te gaan, omdat we ons duidelijk waren gaan hechten aan familie vd Kwast, maar ook in Brisbane zouden we goed opgevangen worden door couchsurfers. We logeerden bij Dave, die de eerste paar dagen niet thuis zou zijn, maar hij had nog een logé (Therese uit Zweden) die ons op zou vangen. Over gastvrijheid gesproken. De eerste dag zijn we een wandeling door de stad gaan maken. Saar speelde gids en Jordi vreselijk vervelende toerist, wat leuke situaties opleverde. In de botanische tuinen hadden ze een speciaal soort boom. De takken (wortels?) van deze boom lopen naar beneden tot onder de grond, waarna ze weer naar boven groeien. En dit dan keer op keer. Geeft een heel leuk effect. Voor een duidelijker beeld, check de foto's ;)! Verder hebben we een boottocht op de rivier gemaakt en nog wat gebouwen (parlementsgebouw, musea etc) bezocht. Brisbane is een erg leuke, gezellige stad. Niet te groot, maar erg leuk. De volgende dag zijn we met Therese en een vriend van haar naar de Southbank geweest. Dit is een soort park met gras en een zwembad, wat ze in Brisbane ‘beach' noemen. Was erg gezellig. Daarna was er een silent disco op het plein. Kennen jullie dat? Je staat allemaal in een ruimte met een koptelefoon op. Iedereen staat te dansen, terwijl je als je je koptelefoon afzet niks hoort (silent). Was erg grappig!

11 April zijn we naar de Australia Zoo geweest, oftewel Steve Irwin Zoo. Dit was kleiner dan verwacht, maar erg leuk. We hebben daar hele grote schildpadden gezien, de grootste tot nu toe, en de krokodillenshow met de vrouw en kinderen van Steve was erg indrukwekkend! Wat een beesten.
In de avond hebben we voor het eerst Dave ontmoet en de volgende dag is Jordi gelijk met Dave meegeweest om rots te gaan klimmen. Het ging erg goed. Hij heeft drie rotsen beklommen in nood-tempo! Onze sportman Jor is ook nog op tv geweest hier, en wel op adventure channel (een lokale zender). Het was even schrikken toen z'n been uit het harnas schoot op 15 meter van de grond, maar gelukkig zaten zijn middel en zijn andere been nog vast, dus geen gewonden.

Na Brisbane hebben we weer een car relocation gedaan. Dit keer gingen we in vier dagen naar Cairns. Ook voor deze route hadden we weer een aantal punten op ons lijstje staan. We zijn voornamelijk langs de Sunshine Coast gereden met schitterende witte, lange stranden. Verder hebben we een stop gemaakt op een heel mooi uitkijkpunt over de Glasshouse Mountains. Heerlijk, die mooie natuur! Daarna hebben we geprobeerd dolfijnen te spotten in Noosa, maar wederom niet gelukt. Daarna zijn we nog naar Agnes Water gegaan, het meest noordelijke surfstrand van Queensland (de staat waar we nu zijn). En als klap op de vuurpijl hebben we Mission Beach bezocht, waar je eerst door een prachtige bergachtige omgeving rijdt voor je op het strand aankomt.
Tijdens de 1800 km lange rit naar Cairns zie je ontzettend veel verschillende landschappen, vooral veel bergen, graslandschappen, steppe, allerlei verschillende bomen (ongelooflijk hoeveel). En buiten dat zie je veel dieren, zoals adelaars, vossen, een dingo en kangoeroes (helaas meer plat op de weg dan huppend ernaast). Toch is 1800 km wel een eind en schrik je zo nu en dan wakker van borden die agressief naar je roepen dat je moet rusten. Zo zie je borden met teksten als; Rest, stay alive; Slow down STUPID; en Drunk, Sleepy? R.I.P (in de vorm van een grafsteen).

In Cairns zelf was niet zo heel veel te beleven en vandaar dat we nog voor 5 dagen een camper hebben gehuurd, dit keer 10 keer meer betaald, omdat we geen relocation deden. Saar heeft dit keer ook gereden, omdat we er nu pas achter kwamen dat je niet per se een internationaal rijbewijs nodig hebt. Op zich wende het snel om aan de andere kant van de weg te rijden, maar ook het knipperlicht en de ruitenwisser zijn omgedraaid in de Australische auto's, dus wanneer wij af wilden slaan, gaf Saar dit aan met haar ruitenwissers.
Op dag 1 zijn we naar Cape Tribulation gereden, omdat dit ons zo ontzettend mooi leek. En dat was het ook. Enorme jungle die uitkomt op het strand. Dit is een van de weinige plekken op de wereld dat dit gebeurt, dus dat was echt ontzettend mooi. Verder hebben we die dag de Barron Waterfalls in Kurrumba bekeken. Mooi dagje!

Daarna zijn we weer een stukje zuidelijker gereden, omdat we toch echt graag naar de Whitsunday Islands wilden en hiervoor op onze weg naar Cairns geen tijd hadden. We gingen niet alleen omdat iedereen die in Australie is geweest ons dit heeft aanbevolen, maar vooral ook omdat iedereen (zelfs locals) zeiden dat we hier toch wel bijna zeker dolfijnen en misschien zelfs wel walvissen zouden spotten. Na een flink stuk rijden in de regen, kwamen we aan in Airlie Beach vanwaar we ons tripje naar de Whitsundays hebben geregeld. Volgende dag vol goede moed dat het niet zou gaan regenen en een grote glimlach omdat we dolfijnen zouden gaan zien de hort op. En ja, je raadt het al. Ondanks dat het echt schitterend was, een prachtig eiland (foto's liegen niet, hoewel onze batterij op was en onze kapotte oude fototoestel hebben moeten gebruiken), hebben we helaas geen dolfijnen gezien en liters, maar dan ook liters regen op ons bolletje gehad. Wel hebben we zeeschildpadden gezien en een mooie snorkeltour gemaakt in de Great Barrier Reef.

De laatste dag van onze camperhuur zijn we 6 uur opgestaan om in het Eungella National Park platypussen te spotten. Platypussen zijn vogelbekdieren en ze zijn zo leuk! Die moesten we zien, en dit keer hadden we geluk. Ze waren niet te missen, maar door hun ontzettende gevoeligheid waren ze steeds alweer onder water voordat we foto's konden maken. Hierna hier ontbeten met 5 kalkoenen om ons heen die ons brood wilden pikken!

Nu zijn we weer terug in Cairns waar we wederom aan het couchsurfen zijn bij een man, vrouw en een babietje. We hebben nog geen kennis met ze gemaakt, omdat ze een weekendje weg zijn, maar toch hebben ze hun huis ter beschikking gesteld voor ons. Wat een gastvrijheid he? Super.
Woensdag vliegen we naar Nieuw Zeeland. We hopen daar dolfijnen, walvissen en zeehonden te gaan zien, want voor die tijd komen wij NIET naar huis!

Heel veel liefs en tot over 2,5 maandje alweer,

Jor & Saar

Ps. Dieren die we in Australie al tegen zijn gekomen zijn waterdragons (soort hagedis), ontzettend veel gekko's, dingo's, vossen, kangoeroes, koala's, cassowaries (soort struisvogel), emoes, wombat, possoms, zeeschildpadden, 1 pinguin, adelaars (heel veel), papegaaien (heleboel), andere vogels (nooit eerder gezien), spinnen met een diameter van 10 cm (waaronder 1 met haar), platypussen, kalkoenen, vleermuizen en een slang.

Ps1. Sinds de regenval in statistieken wordt bijgehouden is dit het natste jaar van Australie, lekker =)

Petra en Johan

Prachtig verhaal weer. Gelukkig behoren de muggenbulten tot het verleden.
Een hartelijke groet,
Petra en Johan

ma10

lieve schatten, als het jullie nou echt niet lukt om dolfijnen te zien dan nodig ik jullie hierbij uit om lekker een dagje naar het dofinarium te gaan, weten we in ieder geval zeker dat we ze zien!!!!!!!!!!!!!!!

ingrid

hoi hoi
we hebben weer vreselijk moeten lachen,
maar het is net zo als nannie zegt,
zoveel moeite,je kunt zo naar hardewijk en pieter buuren, geen probleem
ik wil zelfs rijden,gewoon rechts van de weg en met de knipperlicht gewoon aan de linkerkant
dat is lekker??
maar het was weer genieten van een heerlijk verhaal
en gewoon over 2,5mndjes naar huis jongens
zeehond of geen zeehond??
dikke kus grid

tante gera

wat een leuk verhaal weer van jullie en die ruzies ook heel herkenbaar alleen ging het bij ons om de tom-tom maar wel jammer dat jullie de dolfijnen misgelopen zijn maar koos zei al ze liggen niet langs de kant te wachten tot jordi en sharon langs komen met de boot dus jullie zullen geduld moeten hebben dikke zoenen tante gera

Job, Bianca en Davy

Hey Saar en Jor,

Wat een verhaal weer zeg! Jor kijk je wel uit!! Maar jammer dat jullie telkens geen dolfijnen zagen....
Nou we kijken er wel naar uit om jullie weer te zien!
Veel succes met het spotten van dolfijnen in Niuew zeeland.

Dikke kus van Davy

xxx Job en Bianc

Rob

He Saar en Jor,

Geen dolfijnen, Hoe kan dat nou ;)! Ik heb ze wel gezien hoor :)! Gelukkig in nieuw-zeeland hebben wij ze ook nog 3x in het wild gezien dus het moet helemaal goedkomen! Je hebt in akaroa 99% kans dat je ze ziet als je daar met de boet een stukje de baai ingaat :)! Komt goed! Dat ligt vlak bij christchurch, een mooie dag trip :)! Ik zal jullie morgenavond nog wel even een mailtje sturen met wat dingen die je echt moet zien! Je mag natuurlijk helemaal zelf beslissen of je dat doet of niet! Geniet van nieuw-zeeland want het is zoooo super mooi!

Kus!

Hans en Anneke

Lieve Sharon en Jordi,

Ook wij hebben weer genoten van jullie verhaal. Wat kunnen jullie alles wat jullie beleven toch leuk beschrijven. Wij genieten iedere keer weer. Gisteren ben ik nog bij oma geweest. Ik vroeg of ze jou nog gezien had bij je moeder, maar dat was niet zo. Wel zei oma, dat ze steeds op de TV kijkt of ze jou daar ook te zien krijgt. Ik heb geprobeerd uit te leggen, dat dat niet gaat en dat ze jullie alleen maar kan zien bij jouw moeder op de computer. Oma mist je wel hoor.
Nog een hele mooie tijd in Nieuw Zeeland en Amerika, hartelijke groetjes en een dikke knuffel.

Hans en Anneke Hordijk

Lisenka en alex

Lieve Saar en Don Juan Jor,

Fijn dat jullie zo genieten. Elke keer weer een geweldig verhaal, genieten op afstand. Een reis voor de rest van jullie leven. Wij, hier in het noorden genieten van de zeehondjes in de Waddenzee. (kan ook leuk zijn!) Geniet en tot 2.5 maand. Liefs en kus van ons uit het Noorden des Lands.

Pris

Hej Lieverds,

Wat een verhaal weer!!! Zo leuk om te lezen elke keer:D
Met die dolfijnen komt het denk ik wel goed hoor!!!
Geniet nog!!!!
En tot heel snel alweer!'
Kus

Rollolicious

Ik mag Jude

LucyLuus

Nou met de dolfijnen (Abel Tasmanpark, zuidereiland) en de walvissen en zeehonden (noordereiland in t oosten uiteraard aan de kust, naam is mij ontschoten) komt t in nZ echt wel bien!!!

Laura

Hoi chick. Zo eindelijk jullie blog weer kunnen lezen! Jullie verhalen klinken weer heerlijk, ik ga snel naar de foto's! :) Kus!!